Kosingas – The Order of the Dragon av Aleksandar Tesic, Bokanmeldelse

K

Et år før det berømte og kontroversielle slaget om Kosovo, møter munken Gavrilo, kosingas (leder) av Drageordenen, Marko Kraljevic (“kraljevic” betyr “sønn av en konge”) som viser seg å være Krigeren fra profetien til Ild-oraklet, han som skal lede ridderne av Drageordenen fra hele verden mot hordene av Hades.

På tidspunktet for møtet deres er Kraljevic Marko mer en arrogant adelsmann enn noe annet; han er ikke en dårlig mann, og han har et svakt punkt for barn, men han er arrogant og uvitende om mange ting. Det er opp til munken Gavrilo å lære ham bedre, og forberede ham til å arve stillingen og plikten til kosingas.

Sammen med Lazar, herskeren over Serbia, drar de til et orakel for å finne ut mer om hva de skal gjøre videre, et orakel som faktisk er mye mer enn en gammel kvinne med en gave. Etter besøket drar Lazar for å forberede serberne på kampen mot det osmanske riket, og Marko og Gavrilo drar på et oppdrag for å finne det legendariske våpenet Marko ble kjent for i den serbiske folkloren.

På veien vil de møte mytologiske skapninger fra Hades, men også vennlige, noen fra serbisk mytologi, noen kjent i andre mytologier også, som en kentaur. De vil også gå gjennom det serbiske landet, og leserne vil få vite mye om (veldig) gammel serbisk skikk, noe av det grusomt, som en skikk med en landsby med gruvearbeidere å kaste de fleste kvinnelige babyer i en grop, for jenter kan ikke bli gruvearbeidere.

Som i alle gode bøker av denne typen, vil Marko vokse som person, lære mer både om seg selv og menneskene han styrer og vil en dag beskytte mot horder av ondskap. Han vil også lære mye mer om den gamle religionen og de gamle gudene, for selv om han er kristen, vil hjelp fra den gamle ulveguddommen (legenden sier at ulvene er serberes forfedre) vise seg å være nødvendig.

Denne romanen er satt til Serbia på 1300-tallet. En ivrig fjellklatrer, Aleksandar Tesic har besøkt alle stedene i Serbia han beskriver, og det viser seg i detaljerte og fargerike beskrivelser. Han vet nøyaktig hvordan de ser ut, og han spurte rundt om den gamle skikken også – noen av de gamle troene (du bør gjøre dette, du bør ikke gjøre det) er der fortsatt.

Mens den serbiske folkloren og legendene er rike, er svært lite kjent selv blant serberne selv. Kosingas – The Order of the Dragon forteller mye om dem, men aldri på en overveldende måte, det kommer bare naturlig gjennom historien. Midt i boken er det noen illustrasjoner av høy kvalitet, som for det meste viser mytologiske skapninger Marko og Gavrilo møter på vei.

En stille krig mellom kristendommen og gammel slavisk tro utkjempes i bakgrunnen av denne verden. Selv om de ikke er like mektige som før, er de gamle gudene fortsatt veldig tilstede, og ikke glade for å bli neglisjert. Litt fred mellom den gamle og den nye troen må finnes, ellers kan verden selv bli liggende i ruiner.

Kosingas – The Order of the Dragon er Tesics første roman, men han gir en veldig moden bok om helter og monstre og legender, om gamle og nye guder, om godt og ondt. Folklore og land og historie ble grundig undersøkt før skriving, men til tross for mye data, klarer romanen å være en spennende og morsom lesning.

About the author